Search
Close this search box.

راهنمای توسعه استراتژی محتوا؛ از شروع تا پایان

لیست مطالب

این روزها به همه ثابت شده است که محتوا یکی از پایه‌های اساسی موفقیت در برند است. محتوا آگاهی از برند را بهبود می‌بخشد، درآمد را افزایش می‌دهد، برای برند مشتریان جدید می‌آورد و می‌تواند شما را به بسیاری از اهدافی که برای بیزینس خود در سر دارید برساند. برای موفق شدن در این بازار پررقابت، محتوای تولید شده توسط برندها باید براساس برنامه و هدفمند باشد. اما چطور باید یک استراتژی موقف برای بازاریابی محتوا بسازیم؟ در این مقاله با هم هر آنچه برای توسعه استراتژی محتوا نیاز است را بررسی می‌کنیم.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک برنامه جامع برای تولید، توزیع و مدیریت محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان هدف شما است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا به اهداف بازاریابی خود برسید، برند خود را تقویت و با مخاطبان خود ارتباط معناداری برقرار کنید. فرض کنیم یکی از اهداف کسب و کار شما افزایش آگاهی از برند است. برای رسیدن به این هدف، شما می‌توانید یک استراتژی محتوا که بر SEO تمرکز دارد و با افزایش ترافیک، بازدید وب‌سایت شما را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و افزایش می‌دهد را اجرا کنید.

در واقع، تولید محتوای با کیفیت بالا می‌تواند در ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید و موفقیت در طولانی مدت بسیار ارزشمند باشد. علاوه بر این، با توجه به این که در دهه حاضر ۷۰ درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند، توسعه استراتژی محتوای خوب برای رقابت نیز بسیار مهم است.

ضرورت تدوین استراتژی محتوا

توسعه استراتژی محتوا به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه شما در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید آموزش می‌دهد. طبق تحقیقات HubSpot در سال ۲۰۲۳، ۲۹٪ از بازاریابان از یک وبلاگ یا وب‌سایت برای جذب و تبدیل سرنخ استفاده می‌کنند. داشتن یک استراتژی محتوا به برند کمک می‌کند تبدیل‌ها را در سایت افزایش می‌دهد و در نهایت فروش محصول را بهبود می‌بخشد.

محتوا به مشتریان شما نشان می‌دهد برند شما چه خدماتی را ارائه می‌دهد و چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند. بدین ترتیب، میان مشتری و برند رابطه وفاداری ساخته می‌شود. برخی دیگر از مزایای توسعه استراتژی محتوا برای برند عبارت است از:

  • بهبود سئو: محتوای باکیفیت و سئو شده می‌تواند به رتبه‌بندی بهتر وب‌سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند و شما را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهد.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: استراتژی محتوای قوی می‌تواند به شما کمک کند تا در هزینه‌های بازاریابی خود صرفه‌جویی کنید و به طور موثرتری به مخاطبان هدف خود برسید.
  • افزایش سهم بازار: با ارائه محتوای ارزشمند و متمایز، می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید و سهم بازار خود را افزایش دهید.
  • ایجاد مزیت رقابتی: محتوا به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است و برندهایی که محتوای باکیفیت و جذاب تولید می‌کنند، در جلب نظر مخاطبان و افزایش سهم بازار خود موفق‌تر خواهند بود.
  • افزایش اعتبار برند: با انتشار محتوای تخصصی و آموزنده، می‌توانید اعتبار برند خود را افزایش دهید و به عنوان یک منبع معتبر در حوزه خود شناخته شوید.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

تدوین استراتژی محتوا ساده است اما مراحل مشخصی دارد که با دنبال کردن آن درصد موفقیت شما بیشتر خواهد شد. در ادامه به بررسی مراحل تدوین و توسعه استراتژی محتوا می‌پردازیم. شما همچنین می‌توانید برای تدوین استراتژی محتوای خود را به کمک هوش مصنوعی نیز بهبود ببخشید.

گام اول: تعیین اهداف

 

در اولین قدم باید اهداف مشخص و قابل‌اندازه‌گیری برای استراتژی محتوای خود تعیین کنید. این اهداف می‌توانند شامل افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش آگاهی از برند، افزایش تعداد سرنخ‌ها، افزایش فروش و یا ایجاد روابط قوی با مشتریان باشند. هنگامی که فهرستی از اهداف تهیه کردید، آن‌ها را از بیشترین تا کم اهمیت ترین رتبه بندی کنید. برای تعیین اهداف، باید به نیازها و خواسته‌های خود و همچنین به نیازها و علایق مخاطبان خود توجه کنید.

گام دوم: شناخت مخاطبان

برای این که بتوانید محتوای جذاب و ارزشمندی تولید کنید، باید مخاطبان خود را به طور کامل بشناسید. این امر به ویژه برای کسانی که تازه وارد بازاریابی شده‌اند بسیار مهم است. این شامل درک نیازها، علایق، چالش‌ها و رفتارهای آن‌ها می‌شود. اگر از قبل شخصیت‌های تعریف‌شده ندارید، باید داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید برای چه کسانی می‌خواهید محتوا ایجاد کنید و انواع محتوایی که آنها از آن لذت می‌برند. برای شناخت مخاطبان خود می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تحلیل وب‌سایت، نظرسنجی، مصاحبه و شخصیت‌های خریدار (buyer personas) استفاده کنید.

گام سوم: ممیزی محتوا و تحقیق درباره کلمات کلیدی جدید

بسیاری از برندها با پست‌های وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی کار خود را آغاز می‌کنند. برای این کار می‌توانید ابتدا لیستی از پربازده‌ترین و کم‌بازده‌ترین نوع محتوا تهیه کنید. همانطور که محتواهای مختلف را بررسی می‌کنید، حتماً عناوین صفحات، قالب‌های محتوا، تعداد کلمات و خلاصه‌ای از آنچه محتوا را پوشش می‌دهد نیز یادداشت کنید. با استفاده از ممیزی محتوا می‌توانید بفهمید در سال آینده چه کارهای متفاوتی می‌توانید انجام دهید و چه اهداف جدیدی تعیین کنید.

همچنین برای اینکه محتوا توسط مخاطبان هدف شما در موتورهای جستجو پیدا شود، باید از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود استفاده کنید. برای تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush استفاده کنید.

گام چهارم: تدوین تقویم محتوایی

تقویم محتوایی یک برنامه زمان‌بندی برای تولید و انتشار محتوای شما است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به طور منظم و پیوسته منتشر کنید. در تقویم محتوایی خود باید عنوان محتوا، نوع محتوا، تاریخ انتشار، نویسنده و کانال‌های انتشار را مشخص کنید.

گام پنجم: تولید محتوای باکیفیت

محتوایی که تولید می‌کنید باید ارزشمند، جذاب و آموزنده باشد. همچنین باید به لحاظ نگارش و ویرایش صحیح باشد. برای تولید محتوای باکیفیت باید به نیازها و علایق مخاطبان خود توجه کنید و از منابع معتبر استفاده کنید.

گام ششم: توزیع و انتشار محتوا

پس از تولید محتوا باید آن را در کانال‌های مناسب توزیع و منتشر کنید تا به مخاطبان هدف خود برسد. کانال‌های مختلفی برای انتشار محتوا مانند وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات پولی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش آگاهی برند به طور همزمان در چند کانال فعالیت داشته باشید. برخی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های انتشار محتوا عبارتند از:

  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی اکنون بیش از ۴.۵ میلیارد کاربر در سرتاسر جهان دارند و بستری فوق‌العاده برای انتشار محتوا به‌شمار می‌روند. اینستاگرام، توییتر، پینترست، فیسبوک و .. راه‌های مختلفی برای ارائه محتوا به مخاطب ارائه می‌دهند.
  • وبلاگ: وبلاگ‌ها نوع قدرتمندی از محتوا هستند و از نظر هدف و موضوع، امکان خلاقیت زیادی را فراهم می‌کنند. با یک وبلاگ، می‌توانید کارهایی مانند تبلیغ سایر محتوای داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ با پیوندها و .. اضافه کنید.

گام هفتم: رصد و تحلیل نتایج

شما باید به طور منظم نتایج محتوای خود را رصد و تحلیل کنید تا ببینید که آیا به اهدافتان می‌رسید یا خیر. تجزیه و تحلیل برای یک استراتژی محتوای قوی ضروری است. برای رصد و تحلیل نتایج می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics استفاده کنید. KPIهایی مانند ترافیک، تعامل، تولید سرنخ و نرخ تبدیل را برای سنجش میزان موفقیت محتوای خود انتخاب کنید.

رتبه گرفتن در گوگل با محتوای یونیک

بازاریابی محتوا چیزهای بیشتری از نوشتن یک وبلاگ فوق‌العاده یا ایجاد یک ویدیوی جالب است. اما یک محتوای خوب چیزی است که می‌تواند شما را به رتبه یک سرچ گوگل برساند. اما رتبه گرفتن در گوگل نیاز به توسعه استراتژی محتوای کامل دارد که شامل تولید خود محتوا، نحوه و مکان تبلیغ آن و نتایجی می‌شود که برای دستیابی به آن طراحی شده است. به یاد داشته باشید یک استراتژی محتوای موفق نمی تواند یک شبه اتفاق بیفتد. اما هر چه زودتر شروع کنید، زودتر یک استراتژی محتوای موثر در راه اندازی و اجرا خواهید داشت و به آن KPIها می‌رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *